Trening gir deg ikke bare en sterkere kropp!

De aller fleste som trener regelmessig gjør dette fordi det holder kroppen frisk, gir mestringsfølese og mange gjør det for å få en kropp de er fornøyd med. Det finnes utrolig mange gode grunner til å trene og årsakene til at man trener er derfor mange. Den siste tiden så har det vært et stort fokus i media på stress blant unge voksne. Det kan være stress relatert til økonomi, utdannelse, karriere eller stress i forhold til å etablere seg. I følge NHI så kan stress i ulike former ha negativ effekt på din helse, men for de aller fleste så vil det kun påvirke livskvaliteten.

Det har blitt forsket på om trening kan hjelpe mot stress og forskerne er uenige her. Likevel så hevder veldig mange at trening har påvirket stressnivået i positiv forstand. Selv om trening kanskje ikke direkte påvirker stress direkte så har trening en positiv effekt på deler av kroppen og funksjoner som vi vet at påvirker hvordan vi takler stress.

Du forbrenner stresshormoner

Hvis du gruer deg til en presentasjon eller kanskje et jobbintervju så produserer kroppen adrenalin og kortisol. Hvis du tar deg en løpetur så vil kroppen din forbrenne deler av dette og etter løpeturen så vil kroppen prøve å normalisere disse nivåene. Du kan dermed oppleve at stress og nervøsitet stabiliserer seg mer dersom du trener.

Friskt blod og oksygen til hjernen

Når du trener så vil kroppen sende friskt blod og oksygen til hjernen. Dette kan bedre hukommelsen og dempe eventuell nervøsitet i kroppen. Dette er begge faktorer som være årsaken til stress og man kan dermed redusere stress som et resultat av dette.

Endorfiner gjør deg glad!

Trening frigjør endorfiner til hjernen, dette gjør deg mer fornøyd og glad. Med et positivt sinn så kan du takle stress bedre og kanskje redusere stressnivået.

Trening avler god søvn!!

God søvn er viktig for både mennesker og dyr. Hvis man ikke sover nok så vil dette kunne påvirke deg negativt. Dårlig søvn kan ha en negativ påvirkning på ditt humør, konsentrasjon og på din energi. Dette er alle ting som kan gjøre at man skaper stress for seg selv eller takler stress dårligere enn man ville gjort hvis man hadde sovet den anbefalte mengden på minimum 7-9 timer. En klinisk studie fra 2010 viser at man kan påvirke søvn positivt ved å trene.

Trening kan få deg til å skifte tanker!

Det er ikke noe særlig forskning bak denne påstanden men alle kan nok relatere seg til dette. Når man trener så glemmer man verden rundt deg litt, man har kun fokus på å klare å løfte den tunge vektskiva eller løpe opp den lange bakken.

Trening kan få deg til å takle stress bedre!

Når man stresser så begynner man å puste tungt og hjertet begynner å banke. Det samme skjer når man trener. Man kan dermed venne kroppen sin til disse symptomene og dermed mestre stress bedre. Dette er kanskje ikke med på å redusere stress men med trening kan du mestre stresset bedre!

#gospo_hjemmegym

Lik oss på Facebook