fbpx

Nytt år, nye muligheter – finn en treningspartner

Snart er 2021 over, og vi har endelig blitt sluppet ut av “husarresten”. Etter nesten 2 år bak lukkede dører og kun oss selv og våre aller nærmeste rundt oss, er det på tide å komme seg ut i verden og bli sosiale igjen.

All den tid vi har hatt begrenset treningsmuligheter, så synes mange at det å holde seg aktiv har vært vanskelig. Noen har vært flinkere enn andre til å være mer aktiv og ta vare på kroppen under pandemien.  Mange har sikkert latt kroppen forfalle litt.

Som sagt så er et nytt år rett rundt hjørnet. Så hvorfor ikke tjuvstarte nyttårsforsettet med en måned eller to. Er rimelig sikker på at nyttårsforsett til mange nordmenn dette året blir å komme seg i form igjen. Etter så lang tid i dvale så trenger mange av oss en liten dytt for å komme i gang skikkelig igjen.

Hjelp hverandre

Finn deg en treningspartner som er på samme nivå når det gjelder aktivitet. Kanskje man skal finne seg både 2 og 3 treningskompiser slik at du minimerer sjansen for å skippe en trening hvis en ikke har muligheten akkurat den dagen på grunn av diverse årsaker. Man vil fortsatt ha 2 andre som kan dra deg opp av sofaen. Du trenger ikke mye utstyr, men et greit sted å starte er fitnesshoppen hvor du kan finne alt du trenger av utstyr.

Å finne en treningspartner eller 2 er nok ikke så vanskelig nå siden mange vil ha samme mål som deg, å bli i bedre form. Alle dere bør ha mål. Det kan være et gruppemål og et individuelt mål. Ved å sette seg mål så vil man bli mer motivert til å faktisk utføre treningen. Uten noe mål så er det lett at man sluntrer unna og tenker at om man mister en eller to økter så er det ikke så farlig. Derfor bør man ha en treningspartner som også har litt konkurranseinstinkt, og det bør du også ha litt av. Om dere konkurrere innad mellom dere, så vil dere automatisk presse hverandre til å yte bedre.

Kom i form i eget tempo

Selv om man skal komme seg i form så betyr det ikke at man må trene 7 dager i uka. For mange av oss som har vært i ro så lenge, så bør man starte forsiktig. Det holder evig nok med 3-4 økter i uka på 45-60 minutter, avhengig av type aktivitet eller trening man utfører. Man må bare huske at Roma ble ikke bygd på en dag.

Det er også viktig å spise korrekt når man har kommet seg tilbake i trening. Nå er det på tide å legge bort pizza og cola. Ved å legge bort så menes det ikke at man ikke får lov til å kose seg med en pizza og cola nå og da. Alle må ha en liten “gulrot” å se frem til. Finn heller fram manualer, hoppestrikk, kettlebells og/eller løpeskoene, som også er alt du trenger for å komme i gang.

Når kroppen begynner å komme seg i gang etter lang tid i dvale så er det viktig at den får nok næring, og ikke minst de rette næringsstoffene den trenger for å kunne greie å håndtere back to training fasen. Hvile og godt med søvn er også viktig.

Varen er lagt i handlekurven.
0 items - kr 0