Lagt til på

Generelt om kosthold og trening

Trening

Er du i treningsmiljø ofte har du nok sett dem, gutta (og jentene), som har med mat på trening, enten i fast eller flytende form. Det er viktig å være bevisst hva man spiser og hvor mye. Det er det disse treningsfolka er, og derfor har de med mat på trening. Er du bevisst på hva du spiser, og hvor mye? Hvis ikke er det på tide å bli det.

Kartlegg maten

Det er mange som har trening som en fast aktivitet i hverdagen, på et senter, ute i naturen, hjemme eller til og med på kontoret. Vil man ha resultater over tid spiller maten helt klart inn. Det er dessverre altfor mange som trener, men spiser feil eller for lite. Har du egentlig oversikt over hvordan du spiser?

Det er ikke få som har fått seg en overraskelse, når de har kartlagt egne spisevaner. De har hatt en formening om at de spiser sunt, men det viser seg at mange ikke er klar over hva de egentlig putter i seg. Det er en nyttig øvelse for eget kosthold å kartlegge maten over en periode.

Det man gjør da er å skrive ned alt man putter i seg, absolutt alt. All mat og all drikke, inkludert kaffe og vann. Dette gjør man over et minimum på tre dager, men helst en uke.

Vurder ditt eget kosthold

Når du har kartlagt mat og drikke i 3-7 dager er det på tide å vurdere hvordan kostholdet ditt egentlig er. Deretter kan du gjøre justeringer, som kan passe inn i din dagsplan og trening.

Det som er viktig å se etter er hvor mye unødvendige ting har du fått i deg. Trengte du egentlig den colaboksen eller de 2 sukkerbitene i teen? Hva med pastillene du spiser mens du sitte på jobb? Eller frokosten som besto av en bolle og kaffe?

Deretter bør du se på hvilken type mat er det du spiser. Blir det mye halvfabrikata eller ferdigmat? Hvor sunn er maten du bestilte som take-away? Nordmenn flest spiser mye brød med pålegg, blir ditt kosthold ensidig og lite næringsrikt på grunn av dette?

Les også: Lettere å gå ned i vekt før i tiden.

Mat egnet for trening

På samme måte som kartleggingen av kostholdet ser man aldri på en dag alene, men hva du gjør over tid. Derfor bør maten din over hele uken være sunn og næringsrik.

Vil du at maten skal hjelpe deg med treningen er det noen stikkord som er viktige. Proteiner, fett og sunne karbohydrater. Samtidig skal man passe på å ikke spise for lite. Å telle kalorier vil for mange bli «stress», og det kan du slippe om du spiser riktig.

Det kan være mye å sette seg inn i når man vil endre kostholdet. Stress derfor ikke mer enn du må. Store endringer faller fort bort om det blir mye på en gang. Det kan være smart se på maten en spiser pr i dag, og deretter gjøre noen endringer. Senere kan du bytte ut mer og mer matvarer/retter, slik at du til slutt har et kosthold som er skreddersydd for trening.

Les også: Trening for å gå ned i vekt.