Lagt til på

Forskjellige typer vektskiver

Vektskiver kan brukes til styrketrening med og uten en vektstang. Du kan bruke dem til de samme øvelsene som du ellers bruker vanlige håndvekter til eller du kan sette dem på en vektstang og trene styrke med eller uten en treningsbenk. Uansett hvilke øvelser du skal gjøre så er det viktig å begynne med de lette vekteskivene og hellere kjøre på med flere repetisjoner. Dermed sikrer du at du ikke får belastningsskader og du vil oppdage at treningen er minst like effektiv. Når du klarer 12-15 repetisjoner av hver øvelse uten problem, så kan du gå opp en størrelse og dette gjelder uansett om du trener med eller uten en vektstang.

Hvilket utstyr trenger jeg

Har du en vektstang (kjøp her hvis ikke), en gummimatte (sjekk vårt utvalg her) og kanskje en treningsbenk sammen med dine vektskiver krom 0,5 – 30 kg, så er du klar til å trene hardt og komme i god form. Det er også fantastisk å drive med styrketrening om du ønsker å gå ned i vekt eller bygge muskler. Du får trent hele kroppen og dens mange muskelgrupper og dette skal nok få deg til å svette skikkelig. Du får også bedre forbrenning med styrketrening. Du er kanskje nysgjerrig på hvilke øvelser du kan gjøre med dine vektskiver og vi har funnet frem til et par eksempler.

Ulike øvelser med vektskiver

Brystpress foregår ved at du legger deg på ryggen med en vektskive i hver hånd. Skyv armene opp mot taket og senk dem igjen forsiktig inntil du har ca. 90 grader i albueleddet. Så skyver du opp igjen og gjentar dette 12-15 ganger før du holder pause.

Kick backs

Sett bena bak hverandre og len deg fremover med hånden på det fremste låret, i den andre holder du vektskiver. Denne øvelsen hjelper muskelen som strekker ut armen og for å gjøre den sterkere så må vi bøye armen og strekke den helt ut. Skal det bli bra, så må du kjenne at det strammer på baksiden av armen når den er strukket helt ut.

Vektstang

Med en vektstang kan du trene biceps og triceps. Sett på det antall kilo du mener er fornuftig, men husk på at repetisjon er det viktigste ved god trening. Da kan du trene løft eller biceps om du holder vektstangen oppe og lar dine biceps gjøre jobben når du løfter stangen med vektskiver.