Fantastisk trening med kettlebells

Kettlebells er en vekt som er enkel å håndtere og som har blitt veldig populær på kort tid. Den kan brukes til å utføre mange ulike øvelser og er perfekt for deg som ønsker å trene med vekter. Du kan trene hjemme og trenger ikke å tenke på abonnement til et treningssenter. Samtidig kan du komme i god form, få styrket musklene eller gå ned i vekt. Du trener mange muskelgrupper på samme tid og du vil også trene både balanse, styrke og utholdenhet (det gjør også trening med baller).

Mange ulike størrelser

Du finner mange ulike størrelser når det gjelder kettlebells. De minste er på 4 kg og de største er på 32 kg. Når du trener med kettlebells så må du huske på at det viktigste er repetisjoner. Det gir deg den beste treningen og de beste resultatene. Du bør derfor begynne med de minste vektene slik at du klarer mange repetisjoner. Dette sikrer at du ikke ender opp med vonde belastningsskader og du bygger langsomt, men sikkert opp både form og muskler. Så kan du bytte til en større vekt etter hvert.

Knebøy med dobbelhåndsflipp og kettlebells

Hold en kettlebell i hver hånd og still deg med føttene litt avstand mellom føttene. Bøy i knærne så langt ned du klarer, samtidig som du holder ryggen rak. Så reiser du deg opp, fortsatt med ryggen strak, og gjør et flipp lik en frivending med dine kettlebells. Gi litt etter i knærne slik at du demper treffet mot armen din. Flipp kettlebells tilbake og begynn forfra med en nytt knebøy (se video av knebøyteknikk).

Enhåndssving med håndbytte og utfall med dobbelflipp

Still deg med føttene et stykke fra hverandre. Hold en kettlebell i en hånd og begynn å svinge den mellom beina. Når du har fått litt fart på svinget, bytter du hånd når vekten er foran deg i høyeste posisjon. Pass på ryggen og spenn magemusklene.

For å gjennomføre utfall må du ta et skritt fremover med det ene beinet slik at du står med begge knærne i en 90 graders vinkel. Hold kettlebells i hver hånd. Rett ryggen og la kroppen synke mot bakken ved å bøye knærne. Samtidig gjør du en dobbel-handsflipp med dine kettlebells.

#gospo_hjemmegym

Lik oss på Facebook
0

Din handlekurv