fbpx

CrossFit – er det trening for alle?

Har du trent en stund eller helt nybegynner? Det spiller ingen rolle, CrossFit kan være den treningsformen som passer deg. Treningsmetoden dukket opp på 80- tallet, og har spredd seg over hele verden. I dag finner man treningsformen på treningssentre, på egne CrossFit – sentre og i de tusen hjem. Kanskje trener du allerede en form for CrossFit, uten at du egentlig er klar over det?

CrossFit

Når man trener CrossFit bruker man en mengde øvelser. Variasjon, høy intensitet og funksjonalitet er stikkordene (finn utstyr til kardio-trening her). Variasjonen ligger i at hver enkelt trening ikke er lik den forrige. Det er hele tiden nye utfordringer. Det skaper resultater, fordi kroppen ikke faller inn i en «treningsrutine». Resultatet er en sterk og veltrent kropp.

Det benyttes det man kaller funksjonelle øvelser. Det betyr at man bruker bevegelser som er naturlig for kroppen eller forbedrer kroppens bevegelser. Det kan være bevegelser som å sette seg ned, skyve noe foran seg, trekke noe eller løfte noe opp.

Intensiteten er høy innenfor CrossFit. Det vil si at man gjør mer på kortere tid, enn ved mer tradisjonell trening. Dette gir ikke bare en skikkelig effektiv treningsøkt. Det er også positivt for en del hormoner, og produksjonen av disse. Vi kan nevne blant annet hormoner som styrer fettforbrenning og muskelvekst.

Passer CrossFit for alle?

Det korte svaret er; ja! Det hele handler om å tilpasse treningen til egen form og nivå. Hver enkelt øvelse har variasjoner. Det gir muligheten til å begynne med de enkleste variantene, for deretter jobbe mot de mer avanserte.

Pullups er en mye brukt øvelse innenfor CrossFit. Ser vi på denne øvelsen gir den muligheter for alle. Under trening er det kanskje meningen at du skal ta 50 pullups på en viss tid. Er du nybegynner kan du gjøre assisted pullups, halve eller kun de få du klarer. Derfra jobber man seg opp 50 over tid. Klarer du ikke pullsups, gjør andre øvelser. Denne måten å legge trening til rette for alle finner du for hver øvelse. Benytter du et CrossFit senter finner du instruktører som kan hjelpe deg, både med øvelser og teknikk. Mange CrossFitsentre forlanger at man begynner med et kurs i teknikk. Det er en stor fordel for alle. Her kan se mange inspirerende instruksjonsvideoer for CrossFit-øvelser.

En treningsøkt kombinerer turnøvelser, olympiske løft, kondisjon og annet. Alt skreddersydd for variasjon. Øvelsene gjøres på tid, ved antall repetisjoner eller økning av vektbelastning.

CrossFit programmer

Sjekker du ut CrossFit forskjellige steder vil du finne fellesnevnere angående øvelser. Det benyttes mye funksjonelle basisøvelser. Det er øvelser som markløft, knebøy, støt og rykk, turnøvelser som pull-ups, dips, etc. I tillegg kommer en del kondisjonsøvelser, eksempelvis sykle, løpe og ro.

Du kan trene mange CrossFit øvelser uten treningsutstyr, mens andre øvelser krever noe utstyr. Ha eventuelt en kettlebell eller noen dumbbells tilgjengelig.

Slik kan en enkel treningsøkt for CrossFit være:

Eksemplet ovenfor er kun for å vise litt bak tankegangen. Få øvelser, men intensivt. 2-5 minutter er for de veltrente og de som er vant med treningsformen. Er du nybegynner start der du føler deg komfortabel. Kanskje er 30 sekunder nok i begynnelsen.

Vare lagt til handlekurven din
0 items - kr 0